Search
 
 

Display results as :
 


Rechercher Advanced Search

Latest topics
» Hi, I'm new here!
Fri Nov 25, 2011 4:36 pm by heookaika

» Sex dating in north highlands california. Sex dating in mannsville kentucky.
Thu Aug 04, 2011 10:36 pm by Guest

» Holistic And Alternative Veterinary Medicine
Thu Aug 04, 2011 6:59 am by Guest

» Fxsystems Forex Broker located offshore
Thu Aug 04, 2011 1:28 am by Guest

» прически начала 19 века
Thu Aug 04, 2011 1:26 am by Guest

» Hi, I am new here.
Wed Aug 03, 2011 7:46 pm by Guest

» This forum aid me thanks
Wed Aug 03, 2011 3:38 pm by Guest

» tramadol veterinary dose
Tue Aug 02, 2011 6:50 pm by Guest

» men and women and anal sex
Tue Aug 02, 2011 5:24 am by Guest

Navigation
 Portal
 Index
 Memberlist
 Profile
 FAQ
 Search

MATRIKULASI, ASASI, atau DIPLOMA...nak pilih yg mana satu???

View previous topic View next topic Go down

MATRIKULASI, ASASI, atau DIPLOMA...nak pilih yg mana satu???

Post by wzawar on Tue Feb 09, 2010 11:05 pm

Assalamualaikum..
tolong la baca walaupun artikel ni panjang..

Matrikulasi dan program asasi adalah program khas yang dirangka untuk membolehkan pelajar cemerlang melangkau program diploma. Matrikulasi keutamaan adalah program satu tahun (PST) walaupun ada juga program dua tahun (PDT). Matrikulasi yang popular sekarang ialah matrikulasi KPM. Namun begitu program asasi seperti program asasi sains atau program asasi undang-undang atau program asasi perakaunan juga memberi peluang lepasan SPM melangkau ke peringkat ijazah dalam tempoh singkat iaitu 1 tahun (2 semester) . Kedua-dua peluang pembelajaran ini, matrikulasi dan program asasi dikenali sebagai program laluan pantas (fast track). Bayangkan dalam usia 19 tahun pelajar dari kedua-dua program ini, jika cemerlang, layak memasuki program ijazah aliran sains (3 tahun kecuali perubatan 4-5 tahun) atau perundangan (3 tahun) atau perakaunan (4 tahun) dan selepas tamat belajar, bakal memasuki dunia pekerjaan di usia muda, 21-22 tahun.

Diploma pula terbuka kepada semua lepasan SPM dan semua aliran dan jenis persekolahan. Walau bagaimanapun, ia menawarkan tempoh pembelajaran yang panjang iaitu 3 tahun. Hanya selepas tamat atau bergraduat dari diploma, barulah pelajar lepasan diploma boleh mengikuti program ijazah dalam bidang yang mereka minati, sama ada aliran sains/teknikal atau aliran sastera. Ada banyak peluang belajar disediakan dalam kategori diploma oleh itu pelajar boleh merancang kerjaya mereka dari awal lagi. Sebagai contoh, pelajar diploma perakaunan selepas tamat pegajian boleh membuat keputusan sama ada terus sambung belajar atau terus bekerja. Sebaliknya pelajar matrikulasi dan program asasi tidak boleh berhenti belajar kerana dari segi pengiktirafan, sijil matrikulasi dan program asasi itu hanya sah kegunaannya untuk kemasukan ke IPT. Jika mereka memilih untk bekerja sementara waktu atau bagi tempoh yang lama, pelajar-pelajar lepasan matrikulasi dan program asasi sebenarnya hanya memiliki kelayakan SPM. Begitulah bezanya dari segi taraf dan peluang pekerjaan.

Tetapi perlu diingat di sini, pelajar-pelajar yang memohon matrikulasi dan program asasi sememangnya diandaikan akan terus belajar ke peringkat ijazah, dan kerana itulah pihak KPM dan IPTA yang menawarkan program-program laluan pantas ini hanya memilih pelajar cemerlang. Ini kerana dipercayai pelajar sedia cemerlang dalam SPM akan mampu menangani kehidupan dan proses pembelajaran yang ketat dan pelbagai bagi tempoh singkat 2 semester. Juga diyakini individu sebegini sebenarnya mempunyai kesungguhan dan cita-cita diri yang jelas. Tanpa faktor ini, maka ada segolongan kecil pelajar lepasan SPM yang menyesal mengikuti program matrikulasi maupun program asasi kerana didapati lebih ‘demanding’ dan agak sukar menerima perubahan yang mesti dilakukan pelajar. Program diploma pula, walaupun turut dipohon oleh pelajar cemerlang dan pelajar sederhana, proses pembelajarannya telah direncanakan dan dipanjangkan bagi tempoh 3 tahun. Maka pelajar-pelajar diploma ada sedikit ruang ‘bernafas’ dan peluang membetulkan keadaan jika mengalami kegagalan atau kejatuhan prestasi.

Tetapi pembaca harus sedar bahawa matrikulasi, program asasi dan diploma sememangnya dirancang berdasarkan dasar dan falsafah yang berbeza. Jika anda memilih matrikulasi atau program asasi ketahuilah bahawa jerih payah anda dibalas dengan kepantasan memasuki bidang ijazah dan dunia pekerjaan manakala program diploma, walaupun tidak ‘menyesakkan nafas’ pelajar tetapi dari segi persaingan, akan terlewat masuk ke peringkat ijazah dan seterusnya lambatmemasuki bidang pekerjaan sebagai lepasan ijazah.

Contohnya anggaplah ada 2 orang pelajar, pelajar A dan Pelajar B merupakan lepasan SPM 2007 kini mencari peluang belajar di IPTA. Pelajar A ditawarkan matrikulasi di Kolej Martrikulasi Labuan, pelajar B ditawarkan diploma perakaunan di UiTM Shah Alam. Kedua-duanya adalah pelajar cemerlang dan kedua-duanya berpakat bakal mengikuti program ijazah perakaunan di UUM.

Di usia 18 tahun ini, kedua-duanya memulakan pengembaraan masing-masing tahun 2008 ini.

Pertengahan tahun 2008 – Pelajar A mula belajar di matrikulasi PST manakala Pelajar B mula belajar di peringkat diploma perakaunan di UiTM.

Pertengahan tahun 2009 – Pelajar A tamatkan pengajian matrikulasi dengan CGPA 3.80 dan Julai 2009 mula mengikuti program ijazah perakaunan di UUM di tahun pertama. Pelajar B pula memasuki tahun kedua pengajian diploma.

Pertengahan tahun 2010 – Pelajar A sedang belajar di tahun kedua ijazah perakaunan di UUM. Pelajar B memulakan pembelajaran di tahun ketiga program diploma beliau.

Pertengahan tahun 2011 – Pelajar A sedang belajar di tahun ketiga ijazah perakaunan di UUM. Pelajar B dah tamat diploma dengan CGPA 3.80 juga dan mulai Julai 2011 mulakan pengajian beliau di tahun pertama ijazah perakaunan di UUM. Pelajar A sekarang ini senior 3 tahun berbanding rakannya Pelajar B yang baru menjadi pelajar junior.

Pertengahan tahun 2012 – Pelajar A memulakan pembelajaran di tahun keempat dan terakhir program ijazah perakaunan di UUM. Rakannya pelajar B pula baru memasuk tahun kedua pengajian ijazah perakaunan di UUM juga.

Pertengahan tahun 2013 – Pelajar A telah tamat pengajian dengan CGPA 4.00, menunggu konvokesyen dalam bulan Ogos dan sejak Julai dah bekerja di Ernst & Young sebagai pembantu juruaudit. Pelajar B sedang melanjutkan pelajaran di tahun ketiga ijazah perakaunan di UUM.

Pertengahan tahun 2014 – Pelajar A masih berkerja di Ernst & Young dan kecekapannya menyebabkan beliau telah dinaikkan jawatan dan tangga gaji yang lebih lumayan. Pelajar B mula belaja di tahun keempat, tahun terakhir ijazah perakaunan di UUM.

Pertengahan tahun 2015 – Pelajar A masih bekerja di E&Y dan memasuki tahun ketiga bertugas untuk melengkapkan syarat menjadi akauntan bertauliah*. Pelajar B tamat pengajian degan CGPA 4.00 dan sedang menunggu konvokesyen di bulan Ogos 2015. Mula bekerja di Price Waterhouse sejak Julai 2014 dan bakal mencipta kerjaya sebagai akauntan bertauliah juga.
* Syarat untuk mejadi akauntan bertauliah ialah pengalaman 3 tahun bekerja minimum dalam bidang perakaunan yang diiktiraf. Juruaudit adalah salah satu darinya.

Dan begitulah seterusnya. Dengan andaian persaingan yang sihat, dan tiada masalah yang menghalang kedua-dua mereka menangguhkan pembelajaran dan mencari pekerjaan. Sifu berharap, dari penerangan dan contoh yang sifu berikan dapat memberi sedikit gambaran kepada pelajar untuk membuat keputusan mana satukah laluan yang lebih sesuai kepada dirinya. Setiap keputusan itu bakal mempengaruhi peluang dan kejayaan anda di masa hadapan.
Tambahan : Jika pelajar B sambung belajar ke peringkat ijazah di UiTM, sebagai pemegang diploma UiTM, beliau layak mendapat pengecualian jam kredit, dan tempoh masa belajar boleh disingkatkan kepada 3 tahun (6 sem) atau 3 1/2 tahun (7 sem), tertakluk kepada syarat UiTM. Sebaliknya jika sambung belajar ke IPTA lain, pelajar B terpaksa mengharungi pembelajaran genap 8 sem (4 tahun).

wzawar
pemastautin
pemastautin

Posts: 1061
Join date: 2009-08-08
Age: 22
Location: Padang Mydin

View user profile

Back to top Go down

Re: MATRIKULASI, ASASI, atau DIPLOMA...nak pilih yg mana satu???

Post by ganu on Wed Feb 10, 2010 10:41 am

oww...baru paham zul..trimas...

ganu
pengunjung tetap
pengunjung tetap

Posts: 500
Join date: 2009-08-09
Age: 21
Location: besut

View user profile http://seijiganu.fotopages.com

Back to top Go down

Re: MATRIKULASI, ASASI, atau DIPLOMA...nak pilih yg mana satu???

Post by ancient knight on Thu Feb 11, 2010 7:23 am

gtu plak ae... so.. kalu nok jmat masa ambik matrikulasi atau asasi r kn??huhuh

ancient knight
tetamu
tetamu

Posts: 93
Join date: 2009-08-09
Age: 21
Location: Somewhere in someone's heart... hahaha

View user profile

Back to top Go down

Re: MATRIKULASI, ASASI, atau DIPLOMA...nak pilih yg mana satu???

Post by faeiz on Thu Feb 11, 2010 9:41 am

memang la..

faeiz
tetamu
tetamu

Posts: 28
Join date: 2010-01-16
Age: 21
Location: the world we live in...

View user profile

Back to top Go down

Re: MATRIKULASI, ASASI, atau DIPLOMA...nak pilih yg mana satu???

Post by wzawar on Thu Feb 11, 2010 12:07 pm

kalu sanggup brsusoh payoh..24 jam blajor..rehat yg sgt kurang..
baek ambik matrik ngan asasi..

kalu dok sanggup..kalu nok ada rehat yg mencukupi..nok rilek2 sket..nok lbih paham course yg dipilih....baek ambik diploma..

Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes

wzawar
pemastautin
pemastautin

Posts: 1061
Join date: 2009-08-08
Age: 22
Location: Padang Mydin

View user profile

Back to top Go down

Re: MATRIKULASI, ASASI, atau DIPLOMA...nak pilih yg mana satu???

Post by ganu on Thu Feb 11, 2010 9:45 pm

hmmm..pening la plok kalu mikir..hmm

ganu
pengunjung tetap
pengunjung tetap

Posts: 500
Join date: 2009-08-09
Age: 21
Location: besut

View user profile http://seijiganu.fotopages.com

Back to top Go down

Re: MATRIKULASI, ASASI, atau DIPLOMA...nak pilih yg mana satu???

Post by aime on Fri Feb 12, 2010 6:51 am

lau matrik nie...lpas abis 2,awok2 mu xleh plih U ane hop awok mu nnk gi...klau yg asasi,asasi kt UM la cnthnyer,lpas asasi 2,korg leh plih nk smbing ijazah kt UM @ kt U laen...

lau matrik,mmg tpkse jd cm bdak skola blek la...skema gop...tp ok la..
lau asasi,bebas r skit cz duk U dhkn

aime
tetamu
tetamu

Posts: 53
Join date: 2009-08-10
Age: 22
Location: besut r wei

View user profile

Back to top Go down

Re: MATRIKULASI, ASASI, atau DIPLOMA...nak pilih yg mana satu???

Post by aime on Fri Feb 12, 2010 6:51 am

so,aq skong asasi...hehe

aime
tetamu
tetamu

Posts: 53
Join date: 2009-08-10
Age: 22
Location: besut r wei

View user profile

Back to top Go down

Re: MATRIKULASI, ASASI, atau DIPLOMA...nak pilih yg mana satu???

Post by ganu on Fri Feb 12, 2010 6:24 pm

mano2 hok berkenan laaaa

ganu
pengunjung tetap
pengunjung tetap

Posts: 500
Join date: 2009-08-09
Age: 21
Location: besut

View user profile http://seijiganu.fotopages.com

Back to top Go down

Re: MATRIKULASI, ASASI, atau DIPLOMA...nak pilih yg mana satu???

Post by faeiz on Sat Feb 13, 2010 11:32 am

secare kesimpulannye..kedue2 ni ad kekurangan dan kelebihannye masing2...so..bergantung kpd kite sendiri la nak plih yg mane satu...buatlah pilihan yg terbaek!!!huhu

faeiz
tetamu
tetamu

Posts: 28
Join date: 2010-01-16
Age: 21
Location: the world we live in...

View user profile

Back to top Go down

Re: MATRIKULASI, ASASI, atau DIPLOMA...nak pilih yg mana satu???

Post by lunamoonfang on Sun Dec 19, 2010 11:40 am

http://s3.bitefight.vn/user/bite/93723

lunamoonfang
pengunjung
pengunjung

Posts: 118
Join date: 2010-12-07

View user profile

Back to top Go down

Re: MATRIKULASI, ASASI, atau DIPLOMA...nak pilih yg mana satu???

Post by elynz93 on Mon Mar 07, 2011 8:37 pm

tp knp ade org ckap dgn matrik susah nak dpt kerja?

elynz93
baru jenguk
baru jenguk

Posts: 1
Join date: 2011-03-07

View user profile

Back to top Go down

Re: MATRIKULASI, ASASI, atau DIPLOMA...nak pilih yg mana satu???

Post by wzawar on Mon Mar 28, 2011 6:38 pm

kenapa matrik susah nk dpat kerja plaknye???

sijil matrik ngan asasi memang tak diterima utk diambil bekerja.. sijil2 tu just nak melayakkan kita utk meneruskan program ijazah di mana2 universiti..

tp diploma lain.. kalu student tu dah lulus diploma, dia layak utk sambung ke program ijazah dan layak utk bekerja.. sebab sijil diploma adalah salah satu kelayakan utk diambil bekerja..
contohnya; diploma perguruan, diploma perakaunan..

diorang ni dah bleh start kerja dah.. tp kalu diorang nak sambung ke program ijazah, itu atas diorang la..

wzawar
pemastautin
pemastautin

Posts: 1061
Join date: 2009-08-08
Age: 22
Location: Padang Mydin

View user profile

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum